Program profilaktyczny
SZKOŁA PODSTAWOWA
NR 3 W SŁAWNIE
PROGRAM PROFILAKTYKI
NA LATA 2016 –2020
SPIS TREŚCI
I. WSTĘP
II. WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH ZOBOWIĄZUJĄCYCH SZKOŁĘ DO PROWADZENIA DZIAŁAŃ
PROFILAKTYCZNYCH
III. DIAGNOZA PROBLEMÓW
IV. CELE PROGRAMU
V. DZIAŁY PROGRAMU
I WSTĘP
Prowadzenie dziecka ku dojrzałości jest zarówno wychowaniem jak i profilaktyką.
Profilaktyka powinna wspierać wychowanie, ponieważ wychowanie to działanie zmierzające w kierunku rozwoju jednostki, a profilaktyka jest działaniem zapobiegającym niepożądanym zjawiskom w tym rozwoju. Oddziaływanie profilaktyczne ma szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci i młodzieży w okresie dorastania. Jest to faza rozwoju, w czasie której dokonuje się wiele intensywnych, jakościowych zmian w osobowości człowieka. Fazę tę najczęściej charakteryzuje brak integracji. Dlatego jest to czas podatny na zakłócenia i podejmowanie działań ryzykownych
Szkoła wypełnia znaczną część aktywnego życia dzieci i młodzieży, jest miejscem intensywnego ich rozwoju oraz miejscem, gdzie spotykają się osoby odpowiedzialne za wychowanie, czyli rodzice i nauczyciele. Biorąc to pod uwagę koniecznym się staje prowadzenie w naszej szkole kompleksowych działań profilaktycznych.
Skuteczna profilaktyka nie może być jednorazowym przedsięwzięciem, musi być działaniem długofalowym, rozłożonym w czasie, dostosowanym do wieku i potrzeb odbiorców i obejmować powinna główne obszary, które dotyczą funkcjonowania ucznia. Tymi obszarami, które wyznaczono przed przystąpieniem do budowy Szkolnego Programu Profilaktyki są: bezpieczeństwo, zdrowie, szkoła oraz rodzina.
II. PROGRAM PROFILAKTYKI OPRACOWANY NA PODSTAWIE:
-
Obowiązujących aktów prawnych
-
Statutu Szkoły Podstawowej nr 3 w Sławnie
-
Programu Wychowawczego
-
Harmonogramu imprez szkolnych, zawodów i konkursów
-
Diagnoz czynników ryzyka- wyników ankiet wewnętrznych
-
Koncepcji pracy szkoły
III.DIAGNOZA PROBLEMÓW
Diagnozę opracowano w oparciu o analizę:
- wyników badań ankietowych przeprowadzonych na początku roku szkolnego, ankiety dotyczyły uzależnienia od internetu , narkotyków, nikotyny i alkoholu.
- analizę dokumentacji szkolnej
- informacji od nauczycieli i rodziców
- informacji z instytucji współpracujących ze szkołą
- wniosków z zachowania uczniów w różnych sytuacjach szkolnych i poza szkolnych
Przeprowadzona diagnoza wykazała, że największymi problemami i zagrożeniami w Szkole są:
-
Pojedyncze przypadki sięgania naszych uczniów po środki psychoaktywne, alkohol i papierosy.
-
Niedostateczna wiedza na temat szkodliwości stosowania substancji zakazanych i używek .
-
Brak świadomości zagrożeń istniejących w sieci i cyberprzemocy.
CELE PROGRAMU:
-
Zapewnienie bezpieczeństwa w szkole.
-
Promocja zdrowego trybu życia.
-
Profilaktyka uzależnień.
-
Rozwijanie zainteresowań uczniów.
-
Przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym.
-
Wspomaganie właściwego rozwoju społecznego uczniów.
-
Promowanie akceptowanych społecznie postaw i zachowań .
-
Wdrażanie uczniów do odpowiedzialności i wypełniania na co dzień obowiązków uczniowskich.
-
Wspomaganie rodziców uczniów w pełnieniu funkcji wychowawczych.
-
Rozwijanie potencjału szkoły w zakresie bezpiecznego funkcjonowania uczniów, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
-
Uspołecznianie szkoły i integrowanie środowiska szkoły, w tym uczniów z niepełnosprawnościami, przewlekle chorych, odmiennych kulturowo i wielojęzycznych.
-
Prowadzenie współpracy z działającymi w środowisku instytucjami i organizacjami związanymi z oświatą, kulturą, prawem, troską o zdrowie.
PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
Treści programu |
Formy, sposoby realizacji |
Uczestnicy |
Realizujący |
|
FUNKCJONOWANIE SPOŁECZNE UCZNIÓW: |
||||
Zapoznanie uczniów z normami współżycia społecznego zgodnie z obowiązującymi w szkole przepisami, w tym z prawami i obowiązkami ucznia. |
Pogadanki, prezentacja statutu, informacja o dotyczących uczniów regulaminach, procedurach. |
kl. I - VI |
wychowawcy |
|
Udzielanie uczniom informacji na temat postępów w nauce i zachowaniu oraz wypełniania przez nich ról społecznych (uczeń, kolega, dyżurny, członek SU). |
Opinia ustna, pisemna w dzienniczku, dyplom, znaczek – „zachętka” oraz inne formy zgodne z zasadami udzielania kar i nagród. |
wszyscy uczniowie |
wychowawcy nauczyciele dyrektor wicedyrektor pedagog opiekun SU |
|
Nauka współdziałania w zespole, wskazanie korzyści, zapoznanie uczniów z zasadami współpracy, wyznaczanie zadań. |
Powierzanie zadań grupie uczniów, np. wykonywanie gazetek, pomocy, przygotowywanie scenek, fragmentów lekcji, angażowanie uczniów do udziału w organizacji imprez klasowych, szkolnych i środowiskowych. |
kl. I - VI |
wychowawcy nauczyciele pedagog opiekun SU nauczyciele świetlicy, biblioteki |
|
Popularyzowanie pomocy koleżeńskiej, w tym kształtowanie postaw wyrozumiałości i pełnej akceptacji kolegów niepełnosprawnych. |
Koordynowanie pomocy koleżeńskiej w klasie, tematyka lekcji z wychowawcą – uczulenie na problemy osób niepełnosprawnych, włączanie dzieci niepełnosprawnych w prace na rzecz klasy i szkoły tak, żeby wyeksponować ich możliwości i uzdolnienia. |
kl. I – VI
|
wychowawcy nauczyciele pedagog |
|
Udział w akcjach na rzecz pomocy innym oraz ochrony środowiska. |
Poszukiwanie informacji o akcjach społecznych, ciekawych programach, inicjatywach, uczestniczenie z uczniami i angażowanie rodziców. |
kl. I – VI SU |
wychowawcy nauczyciele przyrody pedagog, bibliotekarz opiekun SU, rodzice nauczyciele świetlicy, |
|
Nauka skutecznej komunikacji, w tym umiejętności odmawiania, rozwiązywania problemów, proszenia o pomoc, panowania nad emocjami, reagowania na zjawiska przemocy. |
Pogadanki, tematyka lekcji z wychowawcą, warsztaty, filmy, drama, lekcje przedmiotowe, spotkanie z przedstawicielami policji, kuratorem sądowym, i przedstawicielami instytucji udzielających pomocy rodzinom i osobom nieletnim. |
kl. I - VI |
wychowawcy nauczyciele pedagog, nauczyciele świetlicy |
|
Promowanie wartości, np. koleżeństwa, przyjaźni, uczciwości, odpowiedzialności, pracowitości, obowiązkowości. |
Stanowienie przez nauczycieli wzoru osób reprezentujących promowane wartości, tematyka lekcji z wychowawcą, spotkań z ciekawymi ludźmi, w tym rodzicami uczniów, klasowych spotkań pozalekcyjnych, uczestniczenie w kulturze. |
kl. I - VI |
wychowawcy nauczyciele pedagog rodzice nauczyci ele świetlicy, biblioteki |
|
Zapoznanie uczniów z prawnymi i moralnymi skutkami przemocy. |
Pogadanki, tematyka lekcji z wychowawcą, spotkanie np. z przedstawicielem policji, kuratorem sądowym .Udzielanie porad rodzicom jak postępować z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze, redagowanie pism do Sądu Rodzinnego
|
kl. I - VI |
pedagog wychowawcy, osoby zaproszone |
|
ZDROWY STYLŻYCIA |
||||
Propagowanie zasad higieny osobistej oraz prowadzenia zdrowego trybu życia (racjonalne odżywianie, higiena nauki i odpoczynku). |
Pogadanki, tematyka lekcji z wychowawcą, przyrody, WDŻ, w tym z udziałem pielęgniarki, przedstawicieli zawodów związanych ze zdrowiem i higieną, apele, udział w konkursach, akcjach informacyjnych, wystawy plakatów, gazetki. |
kl. I - VI |
wychowawcy nauczyciele pedagog, nauczyciele świetlicy, biblioteki rodzice |
|
Profilaktyka uzależnień.
|
Pogadanki, filmy, spotkania ze specjalistami, apele, akcje informacyjne, udział w imprezach, spektaklach, pozaszkolnych programach profilaktycznych (Postaw na Rodzinę, Zachowaj Trzeźwy Umysł, Nie pal przy mnie proszę)
|
kl. I– VI
|
wychowawcy nauczyciele pedagog opiekun SU nauczyciele świetlicy, biblioteki rodzice
|
|
Bezpieczne korzystanie z nowych technologii telekomunikacyjnych.
Uzależnienia od substancji psychoaktywnych, alkoholu, papierosów.
Rozpowszechnianie literatury fachowej dotyczącej uzależnień |
We wszystkich klasach przeprowadzenie pogadanek na temat zagrożeń w Internecie, przypominać dzieciom o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu, zwracać uwagę na okazywanie szacunku innym osobom na portalach społecznościowych. Kontrolowanie przez rodziców czasu korzystania z Internetu oraz treści przeglądanych stron.
Przeprowadzenie przez pedagoga, pielęgniarkę szkolną, pracowników Powiatowej Stacji Sanitarno-epidemiologicznej, zajęć na temat wpływu na organizm młodego człowieka substancji zawartych w środkach psychoaktywnych, alkoholu i papierosach .Na lekcjach wychowawczych przeprowadzić zajęcia nt. zdrowego stylu życia np. poprzez prezentowanie osobistości świata polityki, muzyki, nauki, sztuki, sportu , które mogą stać się pozytywnym wzorcem do naśladowania. Udzielenie wszystkim uczniom informacji o miejscach i osobach do których mogą się zwrócić po pomoc w razie problemów z zażywaniem środków psychoaktywnych, paleniem papierosów i piciem alkoholu. Organizacja szkoleń dla nauczycieli, rodziców i uczniów nt.uzależnień |
kl. I-VI
kl. I-VI |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog opiekun SU, nauczyciele świetlicy, biblioteki, rodzice
wychowawcy, nauczyciele, pedagog opiekun SU, nauczyciele świetlicy, biblioteki, rodzice
|
|
Przekazywanie wiedzy i umiejętności związanych z udzielaniem pierwszej pomocy. |
Pokazy, prezentacje, filmy, ćwiczenia praktyczne, pogadanki. |
kl. I - VI |
przeszkoleni nauczyciele pielęgniarka specjaliści, np. ratownik medyczny |
|
Rozwijanie zainteresowań uczniów, w tym sportem i aktywną rekreacją. |
Organizowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych, pogadanki, prowadzenie kół zainteresowań, udział w turniejach, zawodach, rozgrywkach, imprezach, organizacja rajdów, wycieczek, biwaków oraz innych form turystyki i aktywnego wypoczynku. |
kl. I - VI |
nauczyciele WF wychowawcy opiekunowie kół nauczyciele świetlicy rodzice |
|
Wyrabianie nawyku troski o środowisko, w tym utrzymywania czystości i porządku wokół siebie w klasie. |
Apele, obchody Dnia Ziemi, filmy, pogadanki, tematyka lekcji z wychowawcą i przedmiotowych, udział w konkursach, akcjach ekologicznych, wycieczkach, egzekwowanie od dyżurnych systematycznego wypełniania swoich obowiązków oraz od każdego ucznia odpowiedzialności za porządek w miejscu pracy (zgodnie z ustalonym przez wychowawcę systemem kar i nagród). |
kl. I - VI |
nauczyciele przyrody wychowawcy pozostali nauczyciele |
|
Kontrola prawidłowego rozwoju fizycznego i stanu zdrowia uczniów. |
Testy przesiewowe.
|
kl. I, III, V |
pielęgniarka, n-le wychowania fizycznego |
|
ZAPOBIEGANIE TRUDNOŚCIOM SZKOLNYM |
||||
Troska o pozytywną atmosferę w klasie, podejmowanie działań integracyjnych. |
Życzliwość i wyrozumiałość (przy konsekwentnym egzekwowaniu od uczniów wymagań) w postawie nauczycieli na co dzień, tematyka lekcji z wychowawcą, integracyjne spotkania pozalekcyjne, w tym z udziałem rodziców, wspólne obchodzenie uroczystości, także indywidualnych, np. urodzin. |
kl. I - VI |
wychowawcy nauczyciele rodzice |
|
Pozyskiwanie informacji o mocnych i słabych stronach ucznia, problemach zdrowotnych, zainteresowaniach, zdolnościach, sytuacji rodzinnej. |
Rozmowy z rodzicami i uczniami, dyskusje, pogadanki podczas zebrań, tematyka lekcji z wychowawcą, ankiety. |
wszyscy uczniowie |
wychowawcy pedagog,pielęgniarka |
|
Zapewnienie uczniom udziału w zajęciach specjalistycznych, np. korekcyjno – kompensacyjnych, dydaktyczno – wyrównawczych, wyciszających, rewalidacyjnych, o charakterze socjoterapeutycznych, logopedycznych,gimnastyki korekcyjnej |
Zajęcia grupowe lub indywidualne. |
uczniowie z trudnościami |
wychowawcy dyrektor nauczyciele prowadzący pedagog |
|
Stworzenie bogatej oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów. |
Zajęcia grupowe pozalekcyjne. |
chętni uczniowie |
dyrektor wychowawcy nauczyciele prowadzący |
|
Przekazywanie informacji i umożliwienie instytucjom i organizacjom działającym w mieście, np. SDK, OSiR, świetlica środowiskowa, szkoła muzyczna, harcerze, stowarzyszenie „Razem”, kluby sportowe promowania na terenie szkoły swojej oferty zajęć i imprez. |
Plakaty, ulotki, ogłoszenia, informacje na stronie internetowej, opieka nad osobami spoza szkoły prowadzącymi promocję. |
uczniowie, do których oferta jest adresowana (odpowiednio do wieku) |
organizatorzy dyrektor wychowawcy pedagog nauczyciele |
|
Prowadzenie działań wspierających rodziców uczniów. |
Przekazywanie bieżących informacji o funkcjonowaniu dziecka w szkole, wspólne uzgodnienia dotyczące indywidualizacji pracy z dzieckiem, porady, konsultacje, pogadanki podczas zebrań, spotkania ogólne dla rodziców z dyrektorem, pedagogiem lub zaproszonymi specjalistami. |
wszyscy rodzice |
wychowawcy nauczyciele pedagog
|
|
Udzielanie uczniom w porozumieniu z rodzicami pomocy w sytuacjach trudnych lub kryzysowych. |
Rozmowy indywidualne, porady, kierowanie do specjalistów, pomoc w załatwieniu ewentualnych formalności , w tym przy ubieganiu się o pomoc materialną. |
uczniowie zgodnie z potrzebami
|
pedagog wychowawcy dyrektor wicedyrektor nauczyciele zespół wychowawczy |
|
Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. |
Zapraszanie specjalistów na szkolenia rady pedagogicznej, spotkania z uczniami, rodzicami, kierowanie uczniów na badania psychologiczno – pedagogiczne, wspólne podejmowanie działań interwencyjnych, współorganizowanie imprez i akcji. |
uczniowie, rodzice zgodnie z potrzebami |
pedagog wychowawcy dyrektor wicedyrektor nauczyciele |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | 01-02-2016 10:05 | |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 01-02-2016 | |
Ostatnia aktualizacja: | 01-02-2016 10:07 |