herb BIP - Szkoła Podstawowa nr 3

www.bip.sp3.slawno.pl

Rejestr zmian

Szukaj dokumentu w dziale

Tytuł dokumentu Zaktualizował Data aktualizacji
Statut 2016   2017-01-12 11:25:34
Statut 2015   2017-01-12 11:23:33
Statut 2015   2017-01-12 11:23:04
Dane teleadresowe   2016-06-07 11:53:29
Program profilaktyczny   2016-02-01 10:07:17
Program profilaktyczny   2016-02-01 10:05:06
Dane teleadresowe   2016-01-12 11:09:04
Zapytanie ofertowe   2016-01-12 10:52:04
Wewnątrzszkolny system oceniania   2015-10-05 11:57:17
Wewnątrzszkolny system oceniania   2015-10-05 11:56:14
Wewnątrzszkolny system oceniania   2015-10-05 11:55:55
Wewnątrzszkolny system oceniania   2015-10-05 11:55:22
WSO 2014   2015-10-05 11:53:54
Statut 2014   2015-09-29 23:05:51
Statut 2014   2015-09-29 23:05:27
Statut 2015   2015-09-29 23:05:13
Statut 2015STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3 W SŁAWNIE Sławno 2015 r. Statut opracowano zgodnie z obowiązującymi przepisami ustaw i aktów prawnych. Rozdział I - PRZEPISY OGÓLNE ..............................................................................s. 4 Rozdział II - CELE I ZADANIA SZKOŁY...................................................................s. 4 Rozdział III - ORGANY SZKOŁY.................................................. .............................s. 5 Rozdział IV - ORGANIZACJA SZKOŁY ....................................................................s. 7 Rozdział V - NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY................................s. 8 Rozdział VI - UCZNIOWIE............................................................................................s. 12 Rozdział VII - RODZICE................................................................................................s. 15 Rozdział VIII ? POSTANOWIENIA KOŃCOWE ........................................................s. 16 ROZDZIAŁ I 2 PRZEPISY OGÓLNE § 1 1. Nazwa i adres szkoły: Szkoła Podstawowa Nr 3 w Sławnie ul. Sempołowskiej 3. 2. Szkoła ma sześcioletni cykl kształcenia i jest szkołą publiczną, której przedmiotem działalności jest spełnianie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. 3. Zajęcia odbywają się w trzech budynkach. 4. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Miasto Sławno, a nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Szczecinie. 5. Szkoła swym zasięgiem terytorialnym obejmuje ulice określone odpowiednią uchwałą Rady 6. Szkoła jest jednostką budżetową Miasta Sławno. ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA SZKOŁY § 2 1. Wyposażenie uczniów w rzetelną wiedzę i umiejętności na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia. 2. Umożliwienie uczniom rozumienia, a nie tylko pamięciowego opanowania przekazywa- 3. Rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności między pozna- wanymi treściami i dziedzinami nauki. 4. Rozwijanie kreatywności i zdolności twórczego myślenia. 5. Realizowanie treści nauczania, wychowania i profilaktyki prowadzące do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie oraz przygotowujące uczniów do pracy w warunkach 6. Poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego. 7. Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury 8. Stworzenie warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień w ramach organizowanej w szkole pomocy psychologiczno - pedagogicznej. 9. Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i 10. Organizowanie pomocy psychologiczno ? pedagogicznej w formach i na zasadach okre - ślonych w aktualnej szkolnej ?Procedurze organizacji i świadczenia pomocy psychologicz - 11. Umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, języ - 12.Stworzenie warunków pobytu w szkole zapewniających uczniom bezpieczeństwo. § 3 1. Sposób wykonywania zadań szkoły: 1) realizowanie edukacji wczesnoszkolnej w kl. I ? III, oraz edukacji przedmiotowej w kl. IV ? VI zgodnie z obowiązującą ?Podstawą programową kształcenia ogólnego?, 2) tworzenie warunków dla rozwoju psychofizycznego uczniów, a także objęcie ich wszechstronną opieką z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony 3) prowadzenie kół zainteresowań, zajęć dydaktyczno ? wyrównawczych, korekcyjno ? kom- pensacyjnych , zajęć gimnastyki korekcyjnej i innych zajęć specjalistycznych ( zgodnie z potrzebami i możliwościami finansowymi szkoły), 4) dostosowanie treści i metod nauczania oraz form opieki do możliwości psychofizycznych uczniów ( w tym organizacja zajęć rewalidacyjnych), 2 5) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, także przez współpra- cę z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzinom, 6) rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka, jego indywidualnych zdolności twórczych oraz umacnianie wiary we własne siły i zdolności, 7) zapewnienie uczniom warunków bezpiecznego pobytu w szkole poprzez: a) zapewnienie bezpieczeństwa i opieki nad uczniami przebywającymi w szkole i na jej terenie podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych, m. in. poprzez objęcie budynków i terenu szkolnego nadzorem kamer CCTV, b) rozwijanie różnych form współpracy nauczycieli z domem rodzinnym ucznia, c) zapewnienie każdemu oddziałowi (klasie) nauczyciela ? wychowawcy, którego obowiąz- ki określają odrębne przepisy, d) dyżury nauczycieli na terenie szkoły ( wg grafiku i regulaminu wywieszonego w pokoju e) omawianie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego podczas wybranych zajęć lekcyjnych i zajęć świetlicowych oraz apeli szkolnych tzw. porządkowych, f) organizację zajęć najmłodszych uczniów w osobnym budynku wyposażonym odpo- h) opracowywanie tygodniowego rozkładu zajęć zgodnie z wymogami higieny pracy i) organizowanie wycieczek, biwaków i innych imprez krajoznawczo ?turystycznych dostosowanych do potrzeb, zainteresowań ucznia, jego wieku, stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej (organizację wyjść i wyjazdów regulują odrębne przepisy), j) szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, k) zapewnienie uczniom pomocy i opieki przedlekarskiej w gabinecie medycznym. ROZDZIAŁ III ORGANY SZKOŁY § 4 § 5 1. Do obowiązków dyrektora szkoły należy w szczególności: 2) organizowanie procesu dydaktyczno ? wychowawczego oraz koordynowanie i nadzór nad stworzeniem warunków bezpiecznego pobytu uczniów w szkole i realizowaniem przez pracowników szkoły zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie pobytu w szkole, 3) zatrudnianie nauczycieli i innych pracowników szkoły, 4) sprawowanie nadzoru pedagogicznego, w tym nad realizacją uchwał rady 5) kontrola spełniania obowiązku szkolnego przez uczniów; w przypadku niespełniania obowiązku szkolnego, tj. opuszczenie bez usprawiedliwienia co najmniej 50 % zajęć w miesiącu, podejmowanie działań określonych w odrębnych przepisach, 6) współpraca z radą pedagogiczną, radą rodziców, samorządem uczniowskim, 7) stwarzanie w szkole warunków do działania wolontariuszy, stowarzyszeń i organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza, 8) dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły, 9) zapewnienie prawidłowej organizacji i przebiegu sprawdzianu, 2 10) dopuszczanie do użytku w szkole programów nauczania, 11) podawanie do publicznej wiadomości zestawów podręczników oraz zapewnienie organizacji w szkole obrotu używanymi podręcznikami, 12) zapewnienie przystąpienia do sprawdzianu przez ucznia niepełnosprawnego w warunkach i formie dostosowanych do niepełnosprawności oraz przez ucznia niedostosowanego społecznie lub zagrożonego niedostosowaniem społecznym w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, 13) sprawowanie kontroli zarządczej, 14) zapewnienie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, nauczycieli i rodziców zgodnie z wewnątrzszkolną procedurą, 15) zgodnie z aktualnymi przepisami zapewnienie warunków do udzielania uczniom pomocy finansowej na zakup podręczników. 2. W szkole utworzone jest stanowisko wicedyrektora. Jego obowiązki wyznacza dyrektor szkoły. Liczbę zastępców określa corocznie arkusz organizacyjny pracy szkoły. 3. Za zgodą organu prowadzącego dyrektor szkoły może tworzyć inne, dodatkowe stanowiska kierownicze. Zakres obowiązków osób pełniących funkcje kierownicze ustala dyrektor 4. Dyrektor wraz z wicedyrektorem stwarzają uczniom warunki bezpiecznego uczestniczenia w organizowanych przez szkołę zajęciach. § 6 1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, który uczestniczy w realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki, 1) przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły, a w razie jego nieobecności 2. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy: 1) zatwierdzanie planów pracy szkoły, 2) uchwalanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, 3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, 4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli, 5) podejmowanie uchwał określonych ustawą o systemie oświaty i innymi rozporządzeniami 6) podejmowanie decyzji, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu do spraw pomocy psy - chologiczno ? pedagogicznej oraz zgody rodziców ucznia, o przedłużeniu na jeden rok na danym etapie edukacyjnym okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu, 7) w oparciu o aktualny komunikat dyrektora CKE wskazywanie sposobu dostosowania warunków pisania sprawdzianu do rodzaju niepełnosprawności lub indywidualnych po- trzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia posiadają- cego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, 8) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły. 3. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) dokumenty określające organizację pracy szkoły, 2) projekt planu finansowego szkoły, 3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień, 4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. 4. Szczegółowy zakres działania rady pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej. § 7 2 1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. 2. Samorząd ma prawo do przedstawiania organom statutowym szkoły opinii i wniosków doty- czących wszystkich spraw szkoły. 3. Samorząd reprezentuje uczniów i ich sprawy wobec dyrektora szkoły i rady pedagogicznej. 4. Uczniowie mają prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu. 5. Organami samorządu są: przewodniczący, zarząd, rada przedstawicieli samorządów klaso- 6. Szczegółowe uprawnienia i kompetencje samorządu określa Regulamin Samorządu Uczniow- § 8 1. Cele i zadania rady rodziców : 1) reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowanie do innych organów szkoły we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły i uczniów, 2) wspomaganie działań opiekuńczych szkoły, 3) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji 4) gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły, a także ustalanie zasad użytkowania tych funduszy ( obsługa księgowo ? rachunkowa środków finansowych 5) zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywistego wpły- wu na działalność szkoły, 6) wyrażanie opinii i zgłaszanie wniosków dotyczących pracy szkoły. 2. W skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych. 3. Rada rodziców działa w oparciu o zapisy ustawy o systemie oświaty oraz Regulamin Rady § 9 1. Organy szkoły są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora, tworzenia dobrego klimatu szkoły i jej wizerunku. 2. Sprawy sporne rozstrzyga dyrektor lub wicedyrektor zgodnie z przepisami prawa. ROZDZIAŁ IV ORGANIZACJA SZKOŁY § 10 1. Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący szkołę. 2. Organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy. 3. Nauczyciele realizują programy nauczania zaopiniowane przez radę pedagogiczną i dopuszczone do użytku szkolnego przez dyrektora szkoły, programy profilaktyczne 4. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. Każdym oddziałem opiekuje się nauczyciel ? wychowawca. 5. Szkoła pracuje w systemie dwusemestralnym. Na początku każdego roku rada pedagogiczna podejmuje decyzję w sprawie szczegółowego harmonogramu danego roku szkolnego z uwzględnieniem daty zakończenia I semestru, terminu ferii, dni wolnych od zajęć. Harmo ? nogram podaje się do wiadomości uczniom i rodzicom poprzez umieszczenie na stronie inter - 6. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Przerwy międzylekcyjne trwają 10 minut, po trzeciej 2 i szóstej lekcji 20 minut. W szczególnych przypadkach organizacyjnych przerwy mogą być skrócone. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodnio- 7. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I - III ustala nauczyciel prowa- dzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć. 8. Liczbę uczniów w oddziale ustala organ prowadzący szkołę. 9. Szkoła organizuje naukę religii/etyki zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych. 10. Szkoła zapewnia uczniom pozalekcyjną opiekę w świetlicy szkolnej. 11. Uczniowie mają możliwość korzystania ze stołówki prowadzonej w szkole przez ajenta. 12. Szkoła wydaje świadectwa państwowe, które są dokumentem urzędowym. Ich wzory (podobnie jak innych druków), sposób dokonywania sprostowań, wydania duplikatów oraz odpłatności za te czynności określają właściwe przepisy. 13. Szkoła przyjmuje studentów na praktyki pedagogiczne na podstawie porozumie- nia zawartego między dyrektorem szkoły a ośrodkiem kształcenia nauczycieli. 14. Do realizacji celów statutowych szkoła posiada: 1) gabinety lekcyjne z niezbędnym wyposażeniem, 2) salę do zajęć gimnastyki korekcyjnej, 4) pokoje nauczycielskie, 8) pomieszczenia administracyjno - gospodarcze, 15. Szkoła, zapewniając uczniom dostęp do Internetu, instaluje i systematycznie aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju uczniów. 16. Na terenie szkoły obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez uczniów i osoby dorosłe bez wiedzy dyrektora szkoły. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY ROZDZIAŁ V § 11 1.W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi. Nauczyciele, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzystają z ochrony przewi- dzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dn. 6 czerwca 1997 r. ? Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz.553, z późn. zm.). 2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne 3. Nauczyciel prowadzi i organizuje pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów ( w tym zajęć organizowanych poza szkołą): 1) nauczyciel indywidualizuje pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach, w szczególności poprzez dostosowanie wymagań edukacyjnych, stosowanie właściwych metod i form pracy zgodnie z zasadami organizowania w szkole pomocy psychologiczno ? 4.Zakres zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć 2 organizowanych przez szkołę: 1) nauczyciel ma obowiązek systematycznie wpajać uczniom zasady bezpiecznego zachowa- 2) nauczyciel musi reagować na wszystkie dostrzeżone sytuacje stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów i powiadamiać pedagoga, dyrektora szkoły lub jego zastępcę o wszelkich dostrzeżonych na terenie szkoły zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów, 3)nauczyciel zapewnia uczniom opiekę podczas przerw, pełniąc dyżury zgodnie z wewnątrz- 4)nauczyciel w razie wypadku zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności powia- damiając odpowiednie służby, a w miarę możliwości udzielając pierwszej pomocy. 5. Nauczyciel jest zobowiązany do systematycznego prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania i wychowania zgodnie z obowiązującymi przepisami i wewnętrznymi zarządze- niami, regulaminami i ustaleniami. 6. Nauczyciel jest zobowiązany do doskonalenia swoich umiejętności dydaktycznych i pod- noszenia wiedzy merytorycznej. 7. Nauczyciel jest zobowiązany dbać o warsztat pracy, o estetykę i zagospodarowanie sali dydaktycznej, której jest opiekunem. Odpowiada materialnie za jej stan i zgodność z księgą inwentarzową sali, dba o powierzone pomoce dydaktyczne i sprzęty szkolne. 8. Praca nauczyciela podlega ocenie przez dyrektora szkoły zgodnie z obowiązującymi 9. Nauczyciel ma prawo w szczególności do: 1) nagrody za szczególne osiągnięcia w pracy dydaktyczno ? wychowawczej, odpraw i dodatków, których przyznawanie określają szczegółowe przepisy, 2) ubiegania się o wyższy stopień awansu zawodowego, 3) uczestniczenia w wybranych formach doskonalenia zawodowego ( zgodnie z potrzebami 4) prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej zgodnie z przepisami. 10. Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za realizowanie postanowień statutu szkoły, a w przypadkach rażącego zaniedbywania swoich obowiązków przed komisją dyscyplinarną dla nauczycieli przy Kuratorze Oświaty. 11. Nauczyciel wypełnia inne zadania zlecone przez dyrektora szkoły lub wicedyrektora związa- ne z organizowaniem pracy dydaktyczno - wychowawczej i opiekuńczej. 12. Nauczycieli obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych w czasie zajęć edukacyj- 13.W zakresie prowadzenia działalności dydaktycznej do obowiązków nauczyciela należy 1) prawidłowe organizowanie procesu dydaktycznego oraz prowadzenie obserwacji uczniów w celu zdiagnozowania ich trudności i uzdolnień, zgłaszanie wychowawcy klasy zauwa- żonych specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia i udzielenie uczniowi pomocy psycholo- giczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z nim zgodnie z wewnątrzszkolną procedurą, 2) wychowywanie i nauczanie powierzonych mu uczniów, 3) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań, 4) zapoznanie uczniów z przedmiotowym systemem oceniania, 5) sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów oraz przestrzeganie zapisów WSO, 6) udzielanie uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby i problemy uczniów. 14.W zakresie prowadzenia działalności wychowawczej do obowiązków nauczyciela należy 1) dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie uczniów w czasie lekcji i innych zajęć prowadzonych przez nauczyciela w szkole i poza szkołą , a także podczas dyżurów pełnionych według 2) prowadzenie z uczniami działalności turystycznej, wypoczynkowej, rekreacyjno- 2 sportowej i innej rozwijającej zainteresowania ucznia i wypełniającej jego czas wolny, 3) zapewnianie opieki i udzielanie pomocy oraz wsparcia ( szczególnie uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc) , 4) bezwzględne przestrzeganie ustalonej w szkole procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub pożaru albo innego nieprzewidzianego zdarzenia. 15. W celu realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych nauczyciele współpracują w zespołach samokształceniowych, problemowo- zadaniowych oraz w zespołach do spraw pomocy psychologiczno - pedagogicznej. 17. Nauczycieli obowiązuje następujący tryb wyboru programów nauczania i podręczników: 1) program nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego do użytku w szkole dopuszcza dyrektor szkoły na wniosek nauczyciela lub nauczycieli po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, 2) programy dopuszcza się do użytku w szkole na dany etap edukacyjny, 3) dopuszczone do użytku programy nauczania stanowią szkolny zestaw programów 4) nauczyciel dokonuje wyboru podręcznika, który zapewnia pełną realizację podstawy § 12 1. Do zadań wychowawcy należy w szczególności: 1) systematyczne prowadzenie dokumentacji obowiązującej wychowawcę, 2) w pierwszym tygodniu roku szkolnego ustalenie przyczyn ewentualnego braku ucznia zapisanego do zespołu klasowego, 3) otoczenie indywidualną opieką każdego wychowanka, zapewnienie mu bezpieczeństwa, 4) rozpoznanie i diagnozowanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych wychowanków, 5) organizowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków zgodnie z wewnątrzszkolną procedurą, 6) systematyczna kontrola frekwencji na lekcjach oraz uzyskiwanych ocen szkolnych przez poszczególnych uczniów, współpraca z pedagogiem w tym zakresie oraz informowanie na bieżąco rodziców o absencji, problemach wychowawczych i wynikach w nauce ich 7) realizowanie pozostałych zadań określonych w programach wychowawczych i profilak- 2. W relacjach z klasą do obowiązków wychowawcy w szczególności należy: 1) rozwiązywanie konfliktów w zespole klasowym oraz współpraca z pedagogiem w tym 2) diagnozowanie na bieżąco sytuacji wychowawczej w swojej klasie, 3) pomoc w organizowaniu i działaniu samorządu klasowego, 4) podejmowanie działań integrujących zespół klasowy, 5) zapoznanie uczniów (we wrześniu) z WSO. 3. We współpracy z rodzicami do obowiązku wychowawcy należy w szczególności: 1) opracowanie z rodzicami planów pracy obowiązujących na dany rok, 2) organizowanie spotkań z rodzicami, 3) zapoznanie rodziców na pierwszym zebraniu ze statutem i realizowanymi w szkole pro- gramami, 4) aktywizowanie rodziców do współpracy ze szkołą na różnych płaszczyznach, 5) udzielanie pomocy rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz angażowanie ich w działania pomocowe organizowane dla ich dzieci, 6) powiadamianie rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla ucznia rocznych 2 ocenach z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i ocenie zachowania poprzez ustną lub pisemną informację na ostatnim zebraniu rodziców w danym roku szkolnym (potwierdzeniem jest podpis rodzica na liście obecności), a o przewidywanych dla ucznia rocznych ocenach niedostatecznych z przedmiotów i nieodpowiedniej oraz nagannej ocenie zachowania w formie pisemnej potwierdzonej własnoręcznym podpisem rodzica (prawnego opiekuna). Udział rodziców w zebraniach jest obowiązkowy. W przypadku niezgłoszenia się rodzica (prawnego opiekuna) i niepodpisania informacji wychowawca umieszcza odpowiednią adnotację pod informacją. Rodzice mają obowiązek w ciągu 3 dni od zebrania osobiście przyjść do szkoły, skontaktować się z wychowawcą i potwierdzić informację podpisem. Niedotrzymanie ww. procedury przez rodziców powoduje ich automatyczną zgodę na proponowane oceny. 4. We współdziałaniu z innymi nauczycielami do obowiązków wychowawcy klasowego 1) pośredniczenie między uczniami a dyrektorem szkoły, pedagogiem i nauczycielami w rozwiązywaniu problemów, 2) utrzymywanie stałych kontaktów z nauczycielami w celu zbierania bieżących informacji o zachowaniu uczniów i ich postępach w nauce, 3) konsultowanie z nauczycielami propozycji oceny zachowania dla każdego ucznia z klasy, 4) wspólne z nauczycielami uczącymi w powierzonej wychowawcy klasie rozwiązywanie problemów ucznia lub klasy. 5. Wychowawca klasy odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły i wicedyrektorem za realizację swoich zadań wynikających ze statutu szkoły. § 13 1. Do zadań pedagoga szkolnego należy w szczególności: 1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń 2) rozpoznanie warunków rodzinnych, zdrowotnych, materialnych uczniów, 3) podejmowanie działań na rzecz opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, 4) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej, pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli, 5) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych, wynikających z programu wychowawczego oraz programów profilaktycznych, 6) wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, w szczególności w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności, 7) współpraca z instytucjami i organizacjami, które zajmują się sprawami dzieci, 8) koordynowanie działań na rzecz organizacji pomocy psychologiczno ? pedagogicznej dla poszczególnych uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami. 2. Pedagog przyjmuje, rozpatruje i wyjaśnia ( samodzielnie, z nauczycielem, wychowawcą, dyrektorem szkoły lub wicedyrektorem - w zależności od rangi sprawy ) zgłoszenia pracowników szkoły odnośnie dostrzeżonych na terenie szkoły sytuacji stanowiących zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia, życia uczniów i zdarzeń noszących znamiona 3. Pedagog dokumentuje swoją pracę na zasadach określonych w odrębnych przepisach. § 14 1. W szkole funkcjonuje biblioteka szkolna wraz z czytelnią. 2. Użytkownikami biblioteki są uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły i rodzice 3. Czas pracy biblioteki jest corocznie dostosowywany przez dyrektora szkoły do tygodniowego planu zajęć tak, aby umożliwić użytkownikom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych 4. Nauczyciel bibliotekarz w szczególności jest odpowiedzialny za : 2 1) dobór księgozbioru i jego zabezpieczenie, 2) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań czytelniczych, 3) popularyzowanie czytelnictwa, 4) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną, 5) tworzenie warunków do korzystania z różnych źródeł informacji, 6) wspomaganie uczniów w uczeniu uczenia się. 4a. W ramach biblioteki szkolnej funkcjonuje biblioteka podręczników szkolnych (zgodnie z zasadami zawartymi w szkolnym Regulaminie korzystania przez uczniów z bezpłatnych podręczników lub materiałów edukacyjnych. 5. Szczegółowe zasady pracy biblioteki określa odrębny Regulamin biblioteki szkolnej. § 15 1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania ze świetlicy. Do świetlicy szkolnej przyjmowani są w pierwszej kolejności uczniowie klas I ? III, w tym w szczególności dzieci rodziców pracujących, z rodzin niepełnych, wielodzietnych, a także uczniowie dojeżdżający i dzieci nauczycieli. W przypadku konieczności kwalifikacji na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka dokonuje komisja w składzie: wychowawcy świetlicy, 2. Świetlica prowadzi zajęcia, w tym także poza obiektem szkoły w grupach wychowawczych ( liczba w grupie nie powinna przekraczać 25 uczniów). 3. Świetlica zapewnia opiekę uczniom od poniedziałku do piątku w godzinach określonych w szkolnym regulaminie świetlicy. 4. Do zadań nauczycieli świetlicy w szczególności należy : 1) organizowanie i prowadzenie zajęć z grupą oraz prowadzenie dziennika zajęć, 2) organizowanie i włączanie się do imprez i uroczystości szkolnych zgodnie 3) pomoc w odrabianiu prac domowych, 4) opieka nad uczniami korzystającymi ze stołówki szkolnej ( w zależności od potrzeb ), 5) dbałość o estetykę oraz zagospodarowanie pomieszczeń świetlicy, 6) rozwijanie i rozbudzanie zainteresowań uczniów, 7) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom, reagowanie na wszystkie dostrzeżone sytuacje stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów oraz w razie wypadku lub zdarzeń noszą- cych znamiona przestępstwa powiadamianie pedagoga , dyrektora szkoły 5. Nauczyciele świetlicy sprawują opiekę nad dziećmi zwolnionymi decyzją dyrektora szkoły z religii ? na pisemną prośbę rodziców oraz z lekcji wychowania fizycznego na podstawie zwolnienia lekarskiego ( jeżeli lekcje te nie są pierwszymi lub ostatnimi w tym dniu). Obecności tych uczniów odnotowywane są w dziennikach zajęć świetlicowych. 6. Szczegółowe zadania świetlicy zawiera Regulamin świetlicy. § 16 1. Zakres obowiązków i przydział czynności pracowników administracyjnych i obsługi określa dyrektor szkoły na podstawie odrębnych przepisów. 2. Zakres zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę: 1) reagowanie na wszelkie dostrzeżone na terenie szkoły sytuacje stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia, życia uczniów i zdarzenia noszące znamiona przestępstwa oraz zgłaszanie ich do wychowawcy, pedagoga , dyrektora szkoły lub wicedyrektora, 2) w razie wypadku zapewnienie poszkodowanemu opieki, w szczególności poprzez powiadomienie odpowiednich służb, a w miarę możliwości udzielenie pierwszej pomocy, 3)zgłaszanie konserwatorowi, a w szczególnych przypadkach dyrektorowi szkoły wszelkich ROZDZIAŁ VI 2 UCZNIOWIE § 17 3. Do szkoły przyjmuje się uczniów na zasadach określonych w Regulaminie i kryteriach naboru uczniów do Szkoły Podstawowej nr 1 i Szkoły Podstawowej nr 3 w Sławnie? 4. Na wniosek rodziców i po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno ? pedago- gicznej , w tym publicznej poradni specjalistycznej dyrektor szkoły może : 1) zezwolić na rozpoczęcie nauki dziecku, które przed dniem 1 września kończy 5 lat, 2) odroczyć spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego, 3) zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą. 5. Obowiązek szkolny może być spełniany w formie nauczania indywidualnego, indywidualnego toku i programu nauczania po uzyskaniu opinii lub orzeczenia publicznej poradni psycholo- giczno ? pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej i po otrzymaniu decyzji organu prowadzącego. Zasady realizacji ww. form określa dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami ) dziecka. § 18 1. Uczniowie mają prawa wynikające w szczególności z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych i niniejszego statutu. 2.Uczeń szkoły ma prawo do : 1) opieki i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszel- kimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, 2) ochrony i poszanowania jego godności, 3) swobody wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób, 4) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania , 5) korzystania ze stypendium za wyniki w nauce i w sporcie ( zasady przyznawania stypen- diów określa odrębny regulamin ), 6) jawnej i umotywowanej oceny ustalonej na podstawie kryteriów zgodnych z wewnątrzszkolnym systemem oceniania, 7) korzystania z pomocy psychologiczno ? pedagogicznej w celu przezwyciężenia trudności szkolnych oraz rozwijania zdolności i zainteresowań, 8) korzystania z poradnictwa i terapii psychologicznej i pedagogicznej , jeżeli w szkole zatrud- 9) informacji o programach nauczania i podręcznikach, stawianych wymaganiach, zasadach 10) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organi- zacjach działających w szkole, 11) realizowania, w porozumieniu z wychowawcą, nauczycielami lub dyrektorem szkoły, inicja- tyw służących dobru klasy, szkoły i środowiska lokalnego, 12) wyrażania opinii o pracy szkoły statutowym organom szkoły, korzystania z pełnej oferty dydaktyczno ? wychowawczo ? opiekuńczej szkoły zgodnie ze swoimi zdolnościami, zainte- resowaniami i potrzebami, 13) udostępnienia mu przez wychowawcę lub bibliotekarza (na terenie szkoły) statutu szkoły, programu wychowawczego i profilaktycznego. § 19 1. Do obowiązków ucznia należy: 1) przestrzeganie zasad obowiązujących w szkole oraz postanowień zawartych w niniejszym statucie szkoły, a w szczególności dbanie o honor i tradycję szkoły oraz współtworzenie 2) systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych i życiu szkoły, 3) posiadanie na każdej lekcji podręczników, kart pracy, zeszytów ćwiczeń, zeszytów, przybo- 2 rów szkolnych obowiązujących na zajęciach danego przedmiotu (określonych przez nauczyciela) oraz dzienniczków ucznia, 4) uczestniczenie w zajęciach wychowania fizycznego zawsze w określonym przez szkołę stroju gimnastycznym (koszulka oraz spodenki w kolorze ustalonym przez nauczyciela 5) przygotowanie się do każdej lekcji według poleceń nauczyciela w formie ustnej i pisemnej, 6) zachowanie w czasie zajęć lekcyjnych należytej uwagi ( uczeń nie może rozmawiać z inny- mi uczniami ani swoim zachowaniem zakłócać przebiegu zajęć; może zabierać głos, gdy zostanie do tego upoważniony przez nauczyciela; musi wykonywać polecenia nauczyciela wynikające z realizacji danej jednostki lekcyjnej), a) przestrzeganie zakazu jedzenia i picia ( z wyjątkiem szczególnych przypadków zdrowot- nych ); żucia gumy; samowolnego opuszczania klasy; zabierania, niszczenia, podkładania kolegom przyborów będących własnością innych, 7) pozostawienie ładu i porządku na swoim miejscu pracy, 8) przestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły, a w szczególności przestrzeganie następujących zakazów: na terenie szkoły zabronione są wszelkie działania agresywne skierowane do innej osoby; zabrania się używania wulgarnych słów, zwrotów i gestów, 9) zgłaszanie wszelkich spornych spraw wychowawcy, nauczycielowi dyżurującemu, pedago- gowi , dyrektorowi szkoły lub wicedyrektorowi w zależności od ważności spraw, 10) godne i kulturalne zachowanie się w szkole oraz poza szkołą, 11) ponoszenie odpowiedzialności za własne zdrowie i życie, dbanie o higienę, stosowanie się do kategorycznego zakazu spożywania alkoholu, napojów energetyzujących, palenia tytoniu, e-papierosów (wyrobów tytoniowych) oraz używania narkotyków i innych 12) noszenie stroju galowego podczas ważnych uroczystości i wydarzeń szkolnych; strój galowy dziewcząt to biała bluzka i granatowa lub czarna spódnica a strój galowy chłopców to biała koszula i czarne lub granatowe spodnie, 14) przestrzeganie dodatkowych zasad dotyczących wyglądu: a) obuwie noszone w szkole powinno być wykonane z tworzywa nierysującego podłóg, (dopuszczalny obcas 4cm), b) fryzura ucznia musi mieć charakter naturalny, bez koloryzacji; długie włosy powinny być ułożone tak, aby nie przeszkadzały w pracy na lekcji, c) paznokcie nie mogą być zdobione, zabrania się makijażu ( z wyjątkiem zabaw), d) w szkole zabronione jest noszenie jakichkolwiek elementów stroju ozdobionych napisami, symbolami o treściach wulgarnych lub promujących młodzieżowe subkultury, sekty, używki czy szkodliwe społecznie zachowania, 15) przestrzeganie zasad używania w szkole telefonów komórkowych i innych urządzeń elektro- a) pisemna zgoda rodzica (prawnego opiekuna) na posiadanie i korzystanie z ww. urządzeń b) całkowity zakaz używania telefonów komórkowych podczas zajęć (aparaty mają być wyłączone i schowane), w razie notorycznego nieprzestrzegania przez uczniów wymienionego zakazu nauczyciel może odebrać telefon w sposób uzgodniony z samorządem uczniowskim i radą pedagogiczną, c ) zakaz nagrywania dźwięku i obrazu bez wcześniejszego uzgodnienia z nauczycielem, d ) szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, kradzież, zagubienie telefonów ko- mórkowych oraz innych urządzeń i przedmiotów wartościowych przyniesionych do szkoły, 16) usprawiedliwianie nieobecności na zajęciach zgodnie z następującymi zasadami: a) każdą nieobecność w szkole należy usprawiedliwić najpóźniej w ciągu tygodnia od powrotu do szkoły (po upływie wyznaczonego czasu usprawiedliwienie nie będzie hono- 2 17) przebywanie na terenie szkoły przez cały czas określony planem zajęć dla danego ucznia ( obowiązuje zakaz wychodzenia poza teren szkoły podczas przerw). § 20 1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia: 1) świadectwo z wyróżnieniem za średnią ocen co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo do- brą ocenę zachowania ( w kl. IV ? VI ), 2) tytuł ? Ucznia roku?, ?Sportowca roku?, 3) stypendium za wyniki w nauce lub sporcie, 4) pochwałę na forum klasy, 5) pochwałę na forum szkoły, 6) list pochwalny skierowany do rodziców, 7) dyplom, nagrodę rzeczową. 2. Za lekceważenie nauki i innych obowiązków uczeń może otrzymać następujące kary: 1) upomnienie na forum klasy, 2) upomnienie dyrektora szkoły, 3) pisemne powiadomienie rodziców, 4) wezwanie rodziców do szkoły, 5) wyłączenie z imprez klasowych i szkolnych, 6) wyłączenie z udziału w zajęciach pozalekcyjnych, 7) naganę na forum szkoły, 8) przeniesienie do równoległego oddziału lub skreślenie z listy uczniów na zasadach określonych w ust.5 pkt 1, 9) wykonywanie dodatkowych zadań na rzecz szkoły, 10) poddanie szczególnemu nadzorowi wychowawcy lub pedagoga szkolnego. 3. W związku z niepożądanymi zachowaniami ucznia dyrektor szkoły może zwrócić się do sądu o zastosowanie odpowiednich środków wychowawczych. 4. Warunki i zasady otrzymywania wyróżnień: 1) za wzorową postawę i aktywny udział w życiu klasy uczeń może otrzymać pochwałę 2) za szczególne osiągnięcia , wzorową postawę uczeń może być pochwalony ustnie lub listownie na forum szkoły, nagrodzony dyplomem, nagrodą rzeczową, 3) o stosowaniu wyróżnień decyduje wychowawca, dyrektor szkoły, wicedyrektor lub rada 5. Warunki i zasady otrzymywania kar: 1) za szczególnie naganny stosunek do obowiązków szkolnych, przejawy agresji i przemocy wobec nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów (po wyczerpaniu wymienionych kar) dyrektor szkoły może na wniosek rady pedagogicznej przenieść dyscyplinarnie ucznia do równoległej klasy lub wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia 2) w przypadku ukarania ucznia uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo uzyskać wyjaśnienie powodu zastosowania kary, 3) w przypadku zastosowania kary uczeń i jego rodzice mogą odwołać się od decyzji o ukara- niu do dyrektora szkoły w ciągu 2 dni od dnia powiadomienia. Dyrektor powołuje komisję w składzie: dyrektor ( wicedyrektor) , przedstawiciel rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego i rady rodziców w celu rozpatrzenia odwołania. Decyzja komisji jest ROZDZIAŁ VII 2 RODZICE § 21 1) uzyskiwania od wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu rzetelnej informacji o postępach w nauce i zachowaniu dziecka, 2) uzyskiwania od wychowawcy, nauczyciela przedmiotu, pedagoga, dyrektora szkoły lub wicedyrektora informacji o nagrodzeniu lub ukaraniu dziecka, 3) działania w radzie rodziców, 4) wyrażania opinii o pracy szkoły statutowym organom szkoły, 5) zapoznania się ze statutem szkoły, 6) odwoływania się w sprawach spornych do statutowych organów szkoły, 7) decydowania o uczęszczaniu dziecka na zajęcia edukacyjne ?wychowanie do życia w ro- 8) porad pedagoga i psychologa szkolnego, jeżeli takie stanowisko jest utworzone , 9) dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny, 10) występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie szkoły. 2. Do obowiązków rodziców należy: 1) zapisanie dziecka do klasy pierwszej z rocznym wyprzedzeniem, 2) regularne posyłanie dziecka na zajęcia szkolne, 3) zapewnienie (w szczególności uczniom klas I ? III) bezpiecznej drogi do szkoły i powrotu 4) zapewnienie dziecku warunków właściwego przygotowania się do zajęć, 5) systematyczna współpraca ze szkołą w celu wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka, 6) udział w spotkaniach z wychowawcą klasy co najmniej cztery razy w ciągu roku oraz utrzymywanie kontaktu z wychowawcą na bieżąco, 7) usprawiedliwienie każdej nieobecności dziecka w szkole najpóźniej w ciągu tygodnia od jego powrotu do szkoły w formie pisemnej lub ustnej z podaniem przyczyny (rodzic zo- bowiązany jest powiadomić szkołę najpóźniej następnego dnia o przewidzianym czasie nieobecności dziecka); do wcześniejszego zwolnienia dziecka z zajęć podstawą jest zezwolenie rodziców (prawnych opiekunów) pisemne, osobiste lub telefoniczne, 8) systematyczne zapoznawanie się z treścią zawiadomień i innych informacji w dziennicz- kach ucznia; dowodem przyjęcia informacji do wiadomości jest podpis rodzica (prawnego 9) systematyczna współpraca z pielęgniarką szkolną w zakresie troski o zdrowie dziecka, 10) współuczestniczenie w działaniach opiekuńczych odpowiednich do potrzeb dziecka (w tym niepełnosprawności) podczas zajęć w szkole, wycieczek, imprez itp., 11) udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w zakresie opieki nad dziećmi w cza- sie wycieczek szkolnych i innych imprez organizowanych przez szkołę, 12) ponoszenie odpowiedzialności za szkody umyślnie wyrządzone przez ich dziecko w mie- ROZDZIAŁ VIII POSTANOWIENIA KOŃCOWE § 22 1. Szkoła posiada sztandar z godłem Polski. 2 3. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. 4. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. 5. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy. 6. Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2015 r. - dokument usunięty   2015-09-29 23:03:58
Statut 2015STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3 W SŁAWNIE Sławno 2015 r. Statut opracowano zgodnie z obowiązującymi przepisami ustaw i aktów prawnych. Rozdział I - PRZEPISY OGÓLNE ..............................................................................s. 4 Rozdział II - CELE I ZADANIA SZKOŁY...................................................................s. 4 Rozdział III - ORGANY SZKOŁY.................................................. .............................s. 5 Rozdział IV - ORGANIZACJA SZKOŁY ....................................................................s. 7 Rozdział V - NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY................................s. 8 Rozdział VI - UCZNIOWIE............................................................................................s. 12 Rozdział VII - RODZICE................................................................................................s. 15 Rozdział VIII ? POSTANOWIENIA KOŃCOWE ........................................................s. 16 ROZDZIAŁ I 2 PRZEPISY OGÓLNE § 1 1. Nazwa i adres szkoły: Szkoła Podstawowa Nr 3 w Sławnie ul. Sempołowskiej 3. 2. Szkoła ma sześcioletni cykl kształcenia i jest szkołą publiczną, której przedmiotem działalności jest spełnianie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. 3. Zajęcia odbywają się w trzech budynkach. 4. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Miasto Sławno, a nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Szczecinie. 5. Szkoła swym zasięgiem terytorialnym obejmuje ulice określone odpowiednią uchwałą Rady 6. Szkoła jest jednostką budżetową Miasta Sławno. ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA SZKOŁY § 2 1. Wyposażenie uczniów w rzetelną wiedzę i umiejętności na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia. 2. Umożliwienie uczniom rozumienia, a nie tylko pamięciowego opanowania przekazywa- 3. Rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności między pozna- wanymi treściami i dziedzinami nauki. 4. Rozwijanie kreatywności i zdolności twórczego myślenia. 5. Realizowanie treści nauczania, wychowania i profilaktyki prowadzące do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie oraz przygotowujące uczniów do pracy w warunkach 6. Poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego. 7. Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury 8. Stworzenie warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień w ramach organizowanej w szkole pomocy psychologiczno - pedagogicznej. 9. Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i 10. Organizowanie pomocy psychologiczno ? pedagogicznej w formach i na zasadach okre - ślonych w aktualnej szkolnej ?Procedurze organizacji i świadczenia pomocy psychologicz - 11. Umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, języ - 12.Stworzenie warunków pobytu w szkole zapewniających uczniom bezpieczeństwo. § 3 1. Sposób wykonywania zadań szkoły: 1) realizowanie edukacji wczesnoszkolnej w kl. I ? III, oraz edukacji przedmiotowej w kl. IV ? VI zgodnie z obowiązującą ?Podstawą programową kształcenia ogólnego?, 2) tworzenie warunków dla rozwoju psychofizycznego uczniów, a także objęcie ich wszechstronną opieką z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony 3) prowadzenie kół zainteresowań, zajęć dydaktyczno ? wyrównawczych, korekcyjno ? kom- pensacyjnych , zajęć gimnastyki korekcyjnej i innych zajęć specjalistycznych ( zgodnie z potrzebami i możliwościami finansowymi szkoły), 4) dostosowanie treści i metod nauczania oraz form opieki do możliwości psychofizycznych uczniów ( w tym organizacja zajęć rewalidacyjnych), 2 5) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, także przez współpra- cę z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzinom, 6) rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka, jego indywidualnych zdolności twórczych oraz umacnianie wiary we własne siły i zdolności, 7) zapewnienie uczniom warunków bezpiecznego pobytu w szkole poprzez: a) zapewnienie bezpieczeństwa i opieki nad uczniami przebywającymi w szkole i na jej terenie podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych, m. in. poprzez objęcie budynków i terenu szkolnego nadzorem kamer CCTV, b) rozwijanie różnych form współpracy nauczycieli z domem rodzinnym ucznia, c) zapewnienie każdemu oddziałowi (klasie) nauczyciela ? wychowawcy, którego obowiąz- ki określają odrębne przepisy, d) dyżury nauczycieli na terenie szkoły ( wg grafiku i regulaminu wywieszonego w pokoju e) omawianie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego podczas wybranych zajęć lekcyjnych i zajęć świetlicowych oraz apeli szkolnych tzw. porządkowych, f) organizację zajęć najmłodszych uczniów w osobnym budynku wyposażonym odpo- h) opracowywanie tygodniowego rozkładu zajęć zgodnie z wymogami higieny pracy i) organizowanie wycieczek, biwaków i innych imprez krajoznawczo ?turystycznych dostosowanych do potrzeb, zainteresowań ucznia, jego wieku, stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej (organizację wyjść i wyjazdów regulują odrębne przepisy), j) szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, k) zapewnienie uczniom pomocy i opieki przedlekarskiej w gabinecie medycznym. ROZDZIAŁ III ORGANY SZKOŁY § 4 § 5 1. Do obowiązków dyrektora szkoły należy w szczególności: 2) organizowanie procesu dydaktyczno ? wychowawczego oraz koordynowanie i nadzór nad stworzeniem warunków bezpiecznego pobytu uczniów w szkole i realizowaniem przez pracowników szkoły zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie pobytu w szkole, 3) zatrudnianie nauczycieli i innych pracowników szkoły, 4) sprawowanie nadzoru pedagogicznego, w tym nad realizacją uchwał rady 5) kontrola spełniania obowiązku szkolnego przez uczniów; w przypadku niespełniania obowiązku szkolnego, tj. opuszczenie bez usprawiedliwienia co najmniej 50 % zajęć w miesiącu, podejmowanie działań określonych w odrębnych przepisach, 6) współpraca z radą pedagogiczną, radą rodziców, samorządem uczniowskim, 7) stwarzanie w szkole warunków do działania wolontariuszy, stowarzyszeń i organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza, 8) dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły, 9) zapewnienie prawidłowej organizacji i przebiegu sprawdzianu, 2 10) dopuszczanie do użytku w szkole programów nauczania, 11) podawanie do publicznej wiadomości zestawów podręczników oraz zapewnienie organizacji w szkole obrotu używanymi podręcznikami, 12) zapewnienie przystąpienia do sprawdzianu przez ucznia niepełnosprawnego w warunkach i formie dostosowanych do niepełnosprawności oraz przez ucznia niedostosowanego społecznie lub zagrożonego niedostosowaniem społecznym w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, 13) sprawowanie kontroli zarządczej, 14) zapewnienie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, nauczycieli i rodziców zgodnie z wewnątrzszkolną procedurą, 15) zgodnie z aktualnymi przepisami zapewnienie warunków do udzielania uczniom pomocy finansowej na zakup podręczników. 2. W szkole utworzone jest stanowisko wicedyrektora. Jego obowiązki wyznacza dyrektor szkoły. Liczbę zastępców określa corocznie arkusz organizacyjny pracy szkoły. 3. Za zgodą organu prowadzącego dyrektor szkoły może tworzyć inne, dodatkowe stanowiska kierownicze. Zakres obowiązków osób pełniących funkcje kierownicze ustala dyrektor 4. Dyrektor wraz z wicedyrektorem stwarzają uczniom warunki bezpiecznego uczestniczenia w organizowanych przez szkołę zajęciach. § 6 1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, który uczestniczy w realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki, 1) przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły, a w razie jego nieobecności 2. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy: 1) zatwierdzanie planów pracy szkoły, 2) uchwalanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, 3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, 4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli, 5) podejmowanie uchwał określonych ustawą o systemie oświaty i innymi rozporządzeniami 6) podejmowanie decyzji, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu do spraw pomocy psy - chologiczno ? pedagogicznej oraz zgody rodziców ucznia, o przedłużeniu na jeden rok na danym etapie edukacyjnym okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu, 7) w oparciu o aktualny komunikat dyrektora CKE wskazywanie sposobu dostosowania warunków pisania sprawdzianu do rodzaju niepełnosprawności lub indywidualnych po- trzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia posiadają- cego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, 8) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły. 3. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) dokumenty określające organizację pracy szkoły, 2) projekt planu finansowego szkoły, 3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień, 4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. 4. Szczegółowy zakres działania rady pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej. § 7 2 1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. 2. Samorząd ma prawo do przedstawiania organom statutowym szkoły opinii i wniosków doty- czących wszystkich spraw szkoły. 3. Samorząd reprezentuje uczniów i ich sprawy wobec dyrektora szkoły i rady pedagogicznej. 4. Uczniowie mają prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu. 5. Organami samorządu są: przewodniczący, zarząd, rada przedstawicieli samorządów klaso- 6. Szczegółowe uprawnienia i kompetencje samorządu określa Regulamin Samorządu Uczniow- § 8 1. Cele i zadania rady rodziców : 1) reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowanie do innych organów szkoły we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły i uczniów, 2) wspomaganie działań opiekuńczych szkoły, 3) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji 4) gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły, a także ustalanie zasad użytkowania tych funduszy ( obsługa księgowo ? rachunkowa środków finansowych 5) zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywistego wpły- wu na działalność szkoły, 6) wyrażanie opinii i zgłaszanie wniosków dotyczących pracy szkoły. 2. W skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych. 3. Rada rodziców działa w oparciu o zapisy ustawy o systemie oświaty oraz Regulamin Rady § 9 1. Organy szkoły są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora, tworzenia dobrego klimatu szkoły i jej wizerunku. 2. Sprawy sporne rozstrzyga dyrektor lub wicedyrektor zgodnie z przepisami prawa. ROZDZIAŁ IV ORGANIZACJA SZKOŁY § 10 1. Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący szkołę. 2. Organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy. 3. Nauczyciele realizują programy nauczania zaopiniowane przez radę pedagogiczną i dopuszczone do użytku szkolnego przez dyrektora szkoły, programy profilaktyczne 4. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. Każdym oddziałem opiekuje się nauczyciel ? wychowawca. 5. Szkoła pracuje w systemie dwusemestralnym. Na początku każdego roku rada pedagogiczna podejmuje decyzję w sprawie szczegółowego harmonogramu danego roku szkolnego z uwzględnieniem daty zakończenia I semestru, terminu ferii, dni wolnych od zajęć. Harmo ? nogram podaje się do wiadomości uczniom i rodzicom poprzez umieszczenie na stronie inter - 6. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Przerwy międzylekcyjne trwają 10 minut, po trzeciej 2 i szóstej lekcji 20 minut. W szczególnych przypadkach organizacyjnych przerwy mogą być skrócone. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodnio- 7. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I - III ustala nauczyciel prowa- dzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć. 8. Liczbę uczniów w oddziale ustala organ prowadzący szkołę. 9. Szkoła organizuje naukę religii/etyki zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych. 10. Szkoła zapewnia uczniom pozalekcyjną opiekę w świetlicy szkolnej. 11. Uczniowie mają możliwość korzystania ze stołówki prowadzonej w szkole przez ajenta. 12. Szkoła wydaje świadectwa państwowe, które są dokumentem urzędowym. Ich wzory (podobnie jak innych druków), sposób dokonywania sprostowań, wydania duplikatów oraz odpłatności za te czynności określają właściwe przepisy. 13. Szkoła przyjmuje studentów na praktyki pedagogiczne na podstawie porozumie- nia zawartego między dyrektorem szkoły a ośrodkiem kształcenia nauczycieli. 14. Do realizacji celów statutowych szkoła posiada: 1) gabinety lekcyjne z niezbędnym wyposażeniem, 2) salę do zajęć gimnastyki korekcyjnej, 4) pokoje nauczycielskie, 8) pomieszczenia administracyjno - gospodarcze, 15. Szkoła, zapewniając uczniom dostęp do Internetu, instaluje i systematycznie aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju uczniów. 16. Na terenie szkoły obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez uczniów i osoby dorosłe bez wiedzy dyrektora szkoły. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY ROZDZIAŁ V § 11 1.W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi. Nauczyciele, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzystają z ochrony przewi- dzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dn. 6 czerwca 1997 r. ? Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz.553, z późn. zm.). 2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne 3. Nauczyciel prowadzi i organizuje pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów ( w tym zajęć organizowanych poza szkołą): 1) nauczyciel indywidualizuje pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach, w szczególności poprzez dostosowanie wymagań edukacyjnych, stosowanie właściwych metod i form pracy zgodnie z zasadami organizowania w szkole pomocy psychologiczno ? 4.Zakres zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć 2 organizowanych przez szkołę: 1) nauczyciel ma obowiązek systematycznie wpajać uczniom zasady bezpiecznego zachowa- 2) nauczyciel musi reagować na wszystkie dostrzeżone sytuacje stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów i powiadamiać pedagoga, dyrektora szkoły lub jego zastępcę o wszelkich dostrzeżonych na terenie szkoły zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów, 3)nauczyciel zapewnia uczniom opiekę podczas przerw, pełniąc dyżury zgodnie z wewnątrz- 4)nauczyciel w razie wypadku zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności powia- damiając odpowiednie służby, a w miarę możliwości udzielając pierwszej pomocy. 5. Nauczyciel jest zobowiązany do systematycznego prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania i wychowania zgodnie z obowiązującymi przepisami i wewnętrznymi zarządze- niami, regulaminami i ustaleniami. 6. Nauczyciel jest zobowiązany do doskonalenia swoich umiejętności dydaktycznych i pod- noszenia wiedzy merytorycznej. 7. Nauczyciel jest zobowiązany dbać o warsztat pracy, o estetykę i zagospodarowanie sali dydaktycznej, której jest opiekunem. Odpowiada materialnie za jej stan i zgodność z księgą inwentarzową sali, dba o powierzone pomoce dydaktyczne i sprzęty szkolne. 8. Praca nauczyciela podlega ocenie przez dyrektora szkoły zgodnie z obowiązującymi 9. Nauczyciel ma prawo w szczególności do: 1) nagrody za szczególne osiągnięcia w pracy dydaktyczno ? wychowawczej, odpraw i dodatków, których przyznawanie określają szczegółowe przepisy, 2) ubiegania się o wyższy stopień awansu zawodowego, 3) uczestniczenia w wybranych formach doskonalenia zawodowego ( zgodnie z potrzebami 4) prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej zgodnie z przepisami. 10. Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za realizowanie postanowień statutu szkoły, a w przypadkach rażącego zaniedbywania swoich obowiązków przed komisją dyscyplinarną dla nauczycieli przy Kuratorze Oświaty. 11. Nauczyciel wypełnia inne zadania zlecone przez dyrektora szkoły lub wicedyrektora związa- ne z organizowaniem pracy dydaktyczno - wychowawczej i opiekuńczej. 12. Nauczycieli obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych w czasie zajęć edukacyj- 13.W zakresie prowadzenia działalności dydaktycznej do obowiązków nauczyciela należy 1) prawidłowe organizowanie procesu dydaktycznego oraz prowadzenie obserwacji uczniów w celu zdiagnozowania ich trudności i uzdolnień, zgłaszanie wychowawcy klasy zauwa- żonych specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia i udzielenie uczniowi pomocy psycholo- giczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z nim zgodnie z wewnątrzszkolną procedurą, 2) wychowywanie i nauczanie powierzonych mu uczniów, 3) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań, 4) zapoznanie uczniów z przedmiotowym systemem oceniania, 5) sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów oraz przestrzeganie zapisów WSO, 6) udzielanie uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby i problemy uczniów. 14.W zakresie prowadzenia działalności wychowawczej do obowiązków nauczyciela należy 1) dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie uczniów w czasie lekcji i innych zajęć prowadzonych przez nauczyciela w szkole i poza szkołą , a także podczas dyżurów pełnionych według 2) prowadzenie z uczniami działalności turystycznej, wypoczynkowej, rekreacyjno- 2 sportowej i innej rozwijającej zainteresowania ucznia i wypełniającej jego czas wolny, 3) zapewnianie opieki i udzielanie pomocy oraz wsparcia ( szczególnie uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc) , 4) bezwzględne przestrzeganie ustalonej w szkole procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub pożaru albo innego nieprzewidzianego zdarzenia. 15. W celu realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych nauczyciele współpracują w zespołach samokształceniowych, problemowo- zadaniowych oraz w zespołach do spraw pomocy psychologiczno - pedagogicznej. 17. Nauczycieli obowiązuje następujący tryb wyboru programów nauczania i podręczników: 1) program nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego do użytku w szkole dopuszcza dyrektor szkoły na wniosek nauczyciela lub nauczycieli po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, 2) programy dopuszcza się do użytku w szkole na dany etap edukacyjny, 3) dopuszczone do użytku programy nauczania stanowią szkolny zestaw programów 4) nauczyciel dokonuje wyboru podręcznika, który zapewnia pełną realizację podstawy § 12 1. Do zadań wychowawcy należy w szczególności: 1) systematyczne prowadzenie dokumentacji obowiązującej wychowawcę, 2) w pierwszym tygodniu roku szkolnego ustalenie przyczyn ewentualnego braku ucznia zapisanego do zespołu klasowego, 3) otoczenie indywidualną opieką każdego wychowanka, zapewnienie mu bezpieczeństwa, 4) rozpoznanie i diagnozowanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych wychowanków, 5) organizowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków zgodnie z wewnątrzszkolną procedurą, 6) systematyczna kontrola frekwencji na lekcjach oraz uzyskiwanych ocen szkolnych przez poszczególnych uczniów, współpraca z pedagogiem w tym zakresie oraz informowanie na bieżąco rodziców o absencji, problemach wychowawczych i wynikach w nauce ich 7) realizowanie pozostałych zadań określonych w programach wychowawczych i profilak- 2. W relacjach z klasą do obowiązków wychowawcy w szczególności należy: 1) rozwiązywanie konfliktów w zespole klasowym oraz współpraca z pedagogiem w tym 2) diagnozowanie na bieżąco sytuacji wychowawczej w swojej klasie, 3) pomoc w organizowaniu i działaniu samorządu klasowego, 4) podejmowanie działań integrujących zespół klasowy, 5) zapoznanie uczniów (we wrześniu) z WSO. 3. We współpracy z rodzicami do obowiązku wychowawcy należy w szczególności: 1) opracowanie z rodzicami planów pracy obowiązujących na dany rok, 2) organizowanie spotkań z rodzicami, 3) zapoznanie rodziców na pierwszym zebraniu ze statutem i realizowanymi w szkole pro- gramami, 4) aktywizowanie rodziców do współpracy ze szkołą na różnych płaszczyznach, 5) udzielanie pomocy rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz angażowanie ich w działania pomocowe organizowane dla ich dzieci, 6) powiadamianie rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla ucznia rocznych 2 ocenach z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i ocenie zachowania poprzez ustną lub pisemną informację na ostatnim zebraniu rodziców w danym roku szkolnym (potwierdzeniem jest podpis rodzica na liście obecności), a o przewidywanych dla ucznia rocznych ocenach niedostatecznych z przedmiotów i nieodpowiedniej oraz nagannej ocenie zachowania w formie pisemnej potwierdzonej własnoręcznym podpisem rodzica (prawnego opiekuna). Udział rodziców w zebraniach jest obowiązkowy. W przypadku niezgłoszenia się rodzica (prawnego opiekuna) i niepodpisania informacji wychowawca umieszcza odpowiednią adnotację pod informacją. Rodzice mają obowiązek w ciągu 3 dni od zebrania osobiście przyjść do szkoły, skontaktować się z wychowawcą i potwierdzić informację podpisem. Niedotrzymanie ww. procedury przez rodziców powoduje ich automatyczną zgodę na proponowane oceny. 4. We współdziałaniu z innymi nauczycielami do obowiązków wychowawcy klasowego 1) pośredniczenie między uczniami a dyrektorem szkoły, pedagogiem i nauczycielami w rozwiązywaniu problemów, 2) utrzymywanie stałych kontaktów z nauczycielami w celu zbierania bieżących informacji o zachowaniu uczniów i ich postępach w nauce, 3) konsultowanie z nauczycielami propozycji oceny zachowania dla każdego ucznia z klasy, 4) wspólne z nauczycielami uczącymi w powierzonej wychowawcy klasie rozwiązywanie problemów ucznia lub klasy. 5. Wychowawca klasy odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły i wicedyrektorem za realizację swoich zadań wynikających ze statutu szkoły. § 13 1. Do zadań pedagoga szkolnego należy w szczególności: 1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń 2) rozpoznanie warunków rodzinnych, zdrowotnych, materialnych uczniów, 3) podejmowanie działań na rzecz opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, 4) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej, pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli, 5) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych, wynikających z programu wychowawczego oraz programów profilaktycznych, 6) wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, w szczególności w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności, 7) współpraca z instytucjami i organizacjami, które zajmują się sprawami dzieci, 8) koordynowanie działań na rzecz organizacji pomocy psychologiczno ? pedagogicznej dla poszczególnych uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami. 2. Pedagog przyjmuje, rozpatruje i wyjaśnia ( samodzielnie, z nauczycielem, wychowawcą, dyrektorem szkoły lub wicedyrektorem - w zależności od rangi sprawy ) zgłoszenia pracowników szkoły odnośnie dostrzeżonych na terenie szkoły sytuacji stanowiących zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia, życia uczniów i zdarzeń noszących znamiona 3. Pedagog dokumentuje swoją pracę na zasadach określonych w odrębnych przepisach. § 14 1. W szkole funkcjonuje biblioteka szkolna wraz z czytelnią. 2. Użytkownikami biblioteki są uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły i rodzice 3. Czas pracy biblioteki jest corocznie dostosowywany przez dyrektora szkoły do tygodniowego planu zajęć tak, aby umożliwić użytkownikom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych 4. Nauczyciel bibliotekarz w szczególności jest odpowiedzialny za : 2 1) dobór księgozbioru i jego zabezpieczenie, 2) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań czytelniczych, 3) popularyzowanie czytelnictwa, 4) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną, 5) tworzenie warunków do korzystania z różnych źródeł informacji, 6) wspomaganie uczniów w uczeniu uczenia się. 4a. W ramach biblioteki szkolnej funkcjonuje biblioteka podręczników szkolnych (zgodnie z zasadami zawartymi w szkolnym Regulaminie korzystania przez uczniów z bezpłatnych podręczników lub materiałów edukacyjnych. 5. Szczegółowe zasady pracy biblioteki określa odrębny Regulamin biblioteki szkolnej. § 15 1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania ze świetlicy. Do świetlicy szkolnej przyjmowani są w pierwszej kolejności uczniowie klas I ? III, w tym w szczególności dzieci rodziców pracujących, z rodzin niepełnych, wielodzietnych, a także uczniowie dojeżdżający i dzieci nauczycieli. W przypadku konieczności kwalifikacji na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka dokonuje komisja w składzie: wychowawcy świetlicy, 2. Świetlica prowadzi zajęcia, w tym także poza obiektem szkoły w grupach wychowawczych ( liczba w grupie nie powinna przekraczać 25 uczniów). 3. Świetlica zapewnia opiekę uczniom od poniedziałku do piątku w godzinach określonych w szkolnym regulaminie świetlicy. 4. Do zadań nauczycieli świetlicy w szczególności należy : 1) organizowanie i prowadzenie zajęć z grupą oraz prowadzenie dziennika zajęć, 2) organizowanie i włączanie się do imprez i uroczystości szkolnych zgodnie 3) pomoc w odrabianiu prac domowych, 4) opieka nad uczniami korzystającymi ze stołówki szkolnej ( w zależności od potrzeb ), 5) dbałość o estetykę oraz zagospodarowanie pomieszczeń świetlicy, 6) rozwijanie i rozbudzanie zainteresowań uczniów, 7) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom, reagowanie na wszystkie dostrzeżone sytuacje stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów oraz w razie wypadku lub zdarzeń noszą- cych znamiona przestępstwa powiadamianie pedagoga , dyrektora szkoły 5. Nauczyciele świetlicy sprawują opiekę nad dziećmi zwolnionymi decyzją dyrektora szkoły z religii ? na pisemną prośbę rodziców oraz z lekcji wychowania fizycznego na podstawie zwolnienia lekarskiego ( jeżeli lekcje te nie są pierwszymi lub ostatnimi w tym dniu). Obecności tych uczniów odnotowywane są w dziennikach zajęć świetlicowych. 6. Szczegółowe zadania świetlicy zawiera Regulamin świetlicy. § 16 1. Zakres obowiązków i przydział czynności pracowników administracyjnych i obsługi określa dyrektor szkoły na podstawie odrębnych przepisów. 2. Zakres zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę: 1) reagowanie na wszelkie dostrzeżone na terenie szkoły sytuacje stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia, życia uczniów i zdarzenia noszące znamiona przestępstwa oraz zgłaszanie ich do wychowawcy, pedagoga , dyrektora szkoły lub wicedyrektora, 2) w razie wypadku zapewnienie poszkodowanemu opieki, w szczególności poprzez powiadomienie odpowiednich służb, a w miarę możliwości udzielenie pierwszej pomocy, 3)zgłaszanie konserwatorowi, a w szczególnych przypadkach dyrektorowi szkoły wszelkich ROZDZIAŁ VI 2 UCZNIOWIE § 17 3. Do szkoły przyjmuje się uczniów na zasadach określonych w Regulaminie i kryteriach naboru uczniów do Szkoły Podstawowej nr 1 i Szkoły Podstawowej nr 3 w Sławnie? 4. Na wniosek rodziców i po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno ? pedago- gicznej , w tym publicznej poradni specjalistycznej dyrektor szkoły może : 1) zezwolić na rozpoczęcie nauki dziecku, które przed dniem 1 września kończy 5 lat, 2) odroczyć spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego, 3) zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą. 5. Obowiązek szkolny może być spełniany w formie nauczania indywidualnego, indywidualnego toku i programu nauczania po uzyskaniu opinii lub orzeczenia publicznej poradni psycholo- giczno ? pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej i po otrzymaniu decyzji organu prowadzącego. Zasady realizacji ww. form określa dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami ) dziecka. § 18 1. Uczniowie mają prawa wynikające w szczególności z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych i niniejszego statutu. 2.Uczeń szkoły ma prawo do : 1) opieki i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszel- kimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, 2) ochrony i poszanowania jego godności, 3) swobody wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób, 4) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania , 5) korzystania ze stypendium za wyniki w nauce i w sporcie ( zasady przyznawania stypen- diów określa odrębny regulamin ), 6) jawnej i umotywowanej oceny ustalonej na podstawie kryteriów zgodnych z wewnątrzszkolnym systemem oceniania, 7) korzystania z pomocy psychologiczno ? pedagogicznej w celu przezwyciężenia trudności szkolnych oraz rozwijania zdolności i zainteresowań, 8) korzystania z poradnictwa i terapii psychologicznej i pedagogicznej , jeżeli w szkole zatrud- 9) informacji o programach nauczania i podręcznikach, stawianych wymaganiach, zasadach 10) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organi- zacjach działających w szkole, 11) realizowania, w porozumieniu z wychowawcą, nauczycielami lub dyrektorem szkoły, inicja- tyw służących dobru klasy, szkoły i środowiska lokalnego, 12) wyrażania opinii o pracy szkoły statutowym organom szkoły, korzystania z pełnej oferty dydaktyczno ? wychowawczo ? opiekuńczej szkoły zgodnie ze swoimi zdolnościami, zainte- resowaniami i potrzebami, 13) udostępnienia mu przez wychowawcę lub bibliotekarza (na terenie szkoły) statutu szkoły, programu wychowawczego i profilaktycznego. § 19 1. Do obowiązków ucznia należy: 1) przestrzeganie zasad obowiązujących w szkole oraz postanowień zawartych w niniejszym statucie szkoły, a w szczególności dbanie o honor i tradycję szkoły oraz współtworzenie 2) systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych i życiu szkoły, 3) posiadanie na każdej lekcji podręczników, kart pracy, zeszytów ćwiczeń, zeszytów, przybo- 2 rów szkolnych obowiązujących na zajęciach danego przedmiotu (określonych przez nauczyciela) oraz dzienniczków ucznia, 4) uczestniczenie w zajęciach wychowania fizycznego zawsze w określonym przez szkołę stroju gimnastycznym (koszulka oraz spodenki w kolorze ustalonym przez nauczyciela 5) przygotowanie się do każdej lekcji według poleceń nauczyciela w formie ustnej i pisemnej, 6) zachowanie w czasie zajęć lekcyjnych należytej uwagi ( uczeń nie może rozmawiać z inny- mi uczniami ani swoim zachowaniem zakłócać przebiegu zajęć; może zabierać głos, gdy zostanie do tego upoważniony przez nauczyciela; musi wykonywać polecenia nauczyciela wynikające z realizacji danej jednostki lekcyjnej), a) przestrzeganie zakazu jedzenia i picia ( z wyjątkiem szczególnych przypadków zdrowot- nych ); żucia gumy; samowolnego opuszczania klasy; zabierania, niszczenia, podkładania kolegom przyborów będących własnością innych, 7) pozostawienie ładu i porządku na swoim miejscu pracy, 8) przestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły, a w szczególności przestrzeganie następujących zakazów: na terenie szkoły zabronione są wszelkie działania agresywne skierowane do innej osoby; zabrania się używania wulgarnych słów, zwrotów i gestów, 9) zgłaszanie wszelkich spornych spraw wychowawcy, nauczycielowi dyżurującemu, pedago- gowi , dyrektorowi szkoły lub wicedyrektorowi w zależności od ważności spraw, 10) godne i kulturalne zachowanie się w szkole oraz poza szkołą, 11) ponoszenie odpowiedzialności za własne zdrowie i życie, dbanie o higienę, stosowanie się do kategorycznego zakazu spożywania alkoholu, napojów energetyzujących, palenia tytoniu, e-papierosów (wyrobów tytoniowych) oraz używania narkotyków i innych 12) noszenie stroju galowego podczas ważnych uroczystości i wydarzeń szkolnych; strój galowy dziewcząt to biała bluzka i granatowa lub czarna spódnica a strój galowy chłopców to biała koszula i czarne lub granatowe spodnie, 14) przestrzeganie dodatkowych zasad dotyczących wyglądu: a) obuwie noszone w szkole powinno być wykonane z tworzywa nierysującego podłóg, (dopuszczalny obcas 4cm), b) fryzura ucznia musi mieć charakter naturalny, bez koloryzacji; długie włosy powinny być ułożone tak, aby nie przeszkadzały w pracy na lekcji, c) paznokcie nie mogą być zdobione, zabrania się makijażu ( z wyjątkiem zabaw), d) w szkole zabronione jest noszenie jakichkolwiek elementów stroju ozdobionych napisami, symbolami o treściach wulgarnych lub promujących młodzieżowe subkultury, sekty, używki czy szkodliwe społecznie zachowania, 15) przestrzeganie zasad używania w szkole telefonów komórkowych i innych urządzeń elektro- a) pisemna zgoda rodzica (prawnego opiekuna) na posiadanie i korzystanie z ww. urządzeń b) całkowity zakaz używania telefonów komórkowych podczas zajęć (aparaty mają być wyłączone i schowane), w razie notorycznego nieprzestrzegania przez uczniów wymienionego zakazu nauczyciel może odebrać telefon w sposób uzgodniony z samorządem uczniowskim i radą pedagogiczną, c ) zakaz nagrywania dźwięku i obrazu bez wcześniejszego uzgodnienia z nauczycielem, d ) szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, kradzież, zagubienie telefonów ko- mórkowych oraz innych urządzeń i przedmiotów wartościowych przyniesionych do szkoły, 16) usprawiedliwianie nieobecności na zajęciach zgodnie z następującymi zasadami: a) każdą nieobecność w szkole należy usprawiedliwić najpóźniej w ciągu tygodnia od powrotu do szkoły (po upływie wyznaczonego czasu usprawiedliwienie nie będzie hono- 2 17) przebywanie na terenie szkoły przez cały czas określony planem zajęć dla danego ucznia ( obowiązuje zakaz wychodzenia poza teren szkoły podczas przerw). § 20 1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia: 1) świadectwo z wyróżnieniem za średnią ocen co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo do- brą ocenę zachowania ( w kl. IV ? VI ), 2) tytuł ? Ucznia roku?, ?Sportowca roku?, 3) stypendium za wyniki w nauce lub sporcie, 4) pochwałę na forum klasy, 5) pochwałę na forum szkoły, 6) list pochwalny skierowany do rodziców, 7) dyplom, nagrodę rzeczową. 2. Za lekceważenie nauki i innych obowiązków uczeń może otrzymać następujące kary: 1) upomnienie na forum klasy, 2) upomnienie dyrektora szkoły, 3) pisemne powiadomienie rodziców, 4) wezwanie rodziców do szkoły, 5) wyłączenie z imprez klasowych i szkolnych, 6) wyłączenie z udziału w zajęciach pozalekcyjnych, 7) naganę na forum szkoły, 8) przeniesienie do równoległego oddziału lub skreślenie z listy uczniów na zasadach określonych w ust.5 pkt 1, 9) wykonywanie dodatkowych zadań na rzecz szkoły, 10) poddanie szczególnemu nadzorowi wychowawcy lub pedagoga szkolnego. 3. W związku z niepożądanymi zachowaniami ucznia dyrektor szkoły może zwrócić się do sądu o zastosowanie odpowiednich środków wychowawczych. 4. Warunki i zasady otrzymywania wyróżnień: 1) za wzorową postawę i aktywny udział w życiu klasy uczeń może otrzymać pochwałę 2) za szczególne osiągnięcia , wzorową postawę uczeń może być pochwalony ustnie lub listownie na forum szkoły, nagrodzony dyplomem, nagrodą rzeczową, 3) o stosowaniu wyróżnień decyduje wychowawca, dyrektor szkoły, wicedyrektor lub rada 5. Warunki i zasady otrzymywania kar: 1) za szczególnie naganny stosunek do obowiązków szkolnych, przejawy agresji i przemocy wobec nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów (po wyczerpaniu wymienionych kar) dyrektor szkoły może na wniosek rady pedagogicznej przenieść dyscyplinarnie ucznia do równoległej klasy lub wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia 2) w przypadku ukarania ucznia uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo uzyskać wyjaśnienie powodu zastosowania kary, 3) w przypadku zastosowania kary uczeń i jego rodzice mogą odwołać się od decyzji o ukara- niu do dyrektora szkoły w ciągu 2 dni od dnia powiadomienia. Dyrektor powołuje komisję w składzie: dyrektor ( wicedyrektor) , przedstawiciel rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego i rady rodziców w celu rozpatrzenia odwołania. Decyzja komisji jest ROZDZIAŁ VII 2 RODZICE § 21 1) uzyskiwania od wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu rzetelnej informacji o postępach w nauce i zachowaniu dziecka, 2) uzyskiwania od wychowawcy, nauczyciela przedmiotu, pedagoga, dyrektora szkoły lub wicedyrektora informacji o nagrodzeniu lub ukaraniu dziecka, 3) działania w radzie rodziców, 4) wyrażania opinii o pracy szkoły statutowym organom szkoły, 5) zapoznania się ze statutem szkoły, 6) odwoływania się w sprawach spornych do statutowych organów szkoły, 7) decydowania o uczęszczaniu dziecka na zajęcia edukacyjne ?wychowanie do życia w ro- 8) porad pedagoga i psychologa szkolnego, jeżeli takie stanowisko jest utworzone , 9) dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny, 10) występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie szkoły. 2. Do obowiązków rodziców należy: 1) zapisanie dziecka do klasy pierwszej z rocznym wyprzedzeniem, 2) regularne posyłanie dziecka na zajęcia szkolne, 3) zapewnienie (w szczególności uczniom klas I ? III) bezpiecznej drogi do szkoły i powrotu 4) zapewnienie dziecku warunków właściwego przygotowania się do zajęć, 5) systematyczna współpraca ze szkołą w celu wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka, 6) udział w spotkaniach z wychowawcą klasy co najmniej cztery razy w ciągu roku oraz utrzymywanie kontaktu z wychowawcą na bieżąco, 7) usprawiedliwienie każdej nieobecności dziecka w szkole najpóźniej w ciągu tygodnia od jego powrotu do szkoły w formie pisemnej lub ustnej z podaniem przyczyny (rodzic zo- bowiązany jest powiadomić szkołę najpóźniej następnego dnia o przewidzianym czasie nieobecności dziecka); do wcześniejszego zwolnienia dziecka z zajęć podstawą jest zezwolenie rodziców (prawnych opiekunów) pisemne, osobiste lub telefoniczne, 8) systematyczne zapoznawanie się z treścią zawiadomień i innych informacji w dziennicz- kach ucznia; dowodem przyjęcia informacji do wiadomości jest podpis rodzica (prawnego 9) systematyczna współpraca z pielęgniarką szkolną w zakresie troski o zdrowie dziecka, 10) współuczestniczenie w działaniach opiekuńczych odpowiednich do potrzeb dziecka (w tym niepełnosprawności) podczas zajęć w szkole, wycieczek, imprez itp., 11) udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w zakresie opieki nad dziećmi w cza- sie wycieczek szkolnych i innych imprez organizowanych przez szkołę, 12) ponoszenie odpowiedzialności za szkody umyślnie wyrządzone przez ich dziecko w mie- ROZDZIAŁ VIII POSTANOWIENIA KOŃCOWE § 22 1. Szkoła posiada sztandar z godłem Polski. 2 3. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. 4. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. 5. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy. 6. Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2015 r. - dokument usunięty   2015-09-29 23:03:28
Statut 2015 - dokument usunięty   2015-09-29 23:01:15
Statut 2015 - dokument usunięty   2015-09-29 23:01:09
Zapytanie ofertowe   2015-02-26 15:10:22
WSO 2014 - dokument usunięty   2014-10-06 10:10:03
WSO 2014   2014-10-06 10:09:58
WSO 2014 - dokument usunięty   2014-10-06 10:09:44
WSO 2014 - dokument usunięty   2014-10-06 10:09:40
Wewnątrzszkolny system oceniania   2014-10-06 10:09:31
Wewnątrzszkolny system oceniania   2014-10-06 10:09:21
poprzednie WSO   2014-10-06 10:09:09
WSO 2014 - dokument usunięty   2014-10-06 10:07:35
Statut 2014   2014-10-06 10:06:38
Wewnątrzszkolny system oceniania   2014-10-06 10:05:34
Statut 2013   2014-10-06 10:05:23
Statut 2013   2014-10-06 10:05:00
statut 2011   2013-10-08 12:19:18
Statut 2013   2013-10-08 12:18:14
Statut szkoły, rok 2012   2013-10-08 12:17:29
statut 2012   2013-10-08 12:17:07
Wewnątrzszkolny system oceniania Edyta Kuczyńska 2012-03-27 12:25:49
Statut szkoły, rok 2012 Edyta Kuczyńska 2012-03-27 12:25:00
Statut szkoły Edyta Kuczyńska 2012-03-27 12:24:10